Alle netthandlere godkjent som Trygg e-Handel blir løpende kontrollert for å sikre at de lever opp til ordningens 12 krav.
Del 1:
Alle medlemmer kredittsjekkes hver dag.
Del 2:
Vi følger opp de klager som kommer inn mot den enkelte nettbutikk og går nøye gjennom klagebehandlingen og resultatet. Viser det seg at nettbutikken har brutt ett av våre krav, og uavhengig av løsning mot kunde, blir klagen registrert som et avvik i våre systemer. En Trygg e-Handel kan maksimalt ha tre klager for å ha handlet i strid med våre 12 krav, i løpet av en tolvmåneders periode.
Del 3:
Vi gjennomfører kontroll årlig hos nettbutikkene og tester nettbutikken opp mot Trygg e-Handels 12 krav og norsk lovgivning.
Alle nettbutikker som selger varer og tjenester kan søke om å bli sertifisert. Dog kan pr i dag nettbutikker som selger reiser og finansielle tjenester ikke bli sertifisert. Siden et av våre krav er at nettbutikken skal være kredittverdig, kan noen nystartede nettbutikker oppleve å få avslag. Har du spørsmål rundt kredittvurderingen evt. moderselskap eller konsern som kan søke, så ta kontakt på [email protected]
Bryter en godkjent Trygg e-Handel ordningens krav, blir bedriften umiddelbart kontaktet og får en advarsel. Bedriften må da forklare hvorfor man ikke følger opp kravene og må sørge for at dette ikke gjentar seg. Om bedriften ikke tar advarselen til følge, tilbakekalles godkjenningen.